Toata lumea se simte nelinistita din cand in cand, dar persoanele cu tulburari de anxietate se confrunta cu ingrijorare frecventa si severa care le perturba viata normala.

In acest articol, exploram diferitele tipuri de tulburari de anxietate, impreuna cu tehnicile de management si de combatere a anxietatii.

Ce este anxietatea?

Simtirea anxietatii inaintea unui eveniment specific, cum ar fi un test, este normala.

De obicei, anxietatea este temporara. Dar cineva cu o tulburare de anxietate se confrunta cu griji regulate si severe. Anxietatea poate fi debilitanta si ii poate impiedica sa isi faca activitatile normale.

Tulburarile de anxietate sunt frecvente. Potrivit Institutului National de Sanatate Mintala, aproximativ 19,1% dintre adulti au o tulburare de anxietate.

Tipuri de tulburare de anxietate

Exista multe tipuri de tulburari de anxietate, pe care le descriem aici:

Agorafobie

Agorafobia este frica de spatiu in care este dificil sa evadezi sau sa primesti ajutor daca ceva nu merge bine.

Persoanele cu acest tip de fobie tind sa evite locurile sau situatiile specifice. De exemplu, acestea ar putea evita aglomeratia sau transportul in comun. Unele persoane pot deveni casnice in cazuri grave.

– Tulburare de anxietate generalizata
– Tulburarea de anxietate generalizata (GAD) implica ingrijorare constanta pentru lucrurile de zi cu zi.

Anxietatea ar putea sa nu aiba o cauza clara sau declansatoare. Aceasta afectiune cronica poate provoca probleme de somn, iritabilitate si tensiune musculara.

Tulburare obsesiv-compulsive

Tulburarea obsesiv-compulsiva (TOC) provoaca ganduri tulburatoare si intruzive pe care o persoana le poate gestiona prin efectuarea unor comportamente repetitive care asigura alinare temporara.

Exemplele includ spalarea compulsiva a mainilor, de frica contaminarii. Daca o persoana nu efectueaza compulsia, in consecinta, se poate simti mai anxioasa ca urmare.

Fobiile

Agorafobia este un tip de fobie sau frica. Cu toate acestea, exista multe alte fobii. Unele sunt comune si relativ usoare, cum ar fi frica de paianjeni sau arahnofobia. Altii pot fi mai perturbatori in viata unei persoane.

Tulburare de panica

Cei cu tulburari de panica sunt predispusi la atacuri de panica . Aceste atacuri de panica provoaca simptome fizice similare unui atac de cord.

Stres post traumatic

Tulburarea de stres posttraumatica (PTSD) se poate dezvolta dupa ce o persoana sufera traume. De exemplu, cineva poate dezvolta PTSD dupa un accident, atac sau un dezastru natural.

La unele persoane, simptomele sunt temporare . Dar altii vor experimenta PTSD pe perioade lungi.

Mutismul selectiv

Oamenii care au aceasta tulburare rara evita sa vorbeasca, in ciuda faptului ca au capacitatea de a face acest lucru. Cei cu mutism selectiv sunt de obicei foarte timizi. Se tem de judecata sociala si de jena.

Anxietate de separare

Anxietatea de separare este frecventa la copii, dar si adultii o experimenteaza. Persoanele cu acest tip de tulburare de anxietate au o teama intensa de separare de persoanele care le sunt apropiate in viata lor.

Tulburare de anxietate sociala

Persoanele cu aceasta tulburare de anxietate au o frica intensa de interactiuni sociale. De obicei, se tem de umilinta sociala si se ingrijoreaza de judecata din partea celorlalti.

Ce este un atac de anxietate?

Un atac de anxietate sau panica implica o explozie brusca de anxietate intensa care produce simptome fizice. Simptomele pot include dificultati de respiratie, dureri toracice si ameteli.

Unii oameni folosesc termenii atac de anxietate si atac de panica in mod interschimbabil. Atacurile de panica pot dura pana la oriunde intre 5-30 minute.

A avea un atac de panica este infricosator, iar persoanele care le experimenteaza, de obicei, se tem de declansarea altuia. Unii oameni merg la lungimi mari pentru a evita anumite situatii care ar putea produce un alt episod.

Simptomele unui atac de panica

Simptomele unui atac de panica nu pun viata in pericol, in ciuda intensitatii lor. Ei includ:

– transpiratie
– tremur
– ameteala
– scurtarea respiratiei
– greata
– palpitatii cardiace
– ritmul cardiac crescut
– depersonalizare
– transpiratii fierbinti si reci

Unii oameni experimenteaza aceste tipuri de simptome cu anxietatea lor regulata. Ceea ce face ca un atac de panica sa fie diferit este cat de intense si bruste sunt senzatiile fizice.

Cauzele anxietatii

Cauzele anxietatii sunt complexe. Unele cauze potentiale ale unei tulburari de anxietate ar putea include:

Mediu: Experientele de viata ale unei persoane, educatia si mediul de acasa au un impact semnificativ asupra faptului daca cineva isi dezvolta anxietatea. Un studiu din 2014 sugereaza ca unele stiluri de parenting cresc riscul tulburarilor de anxietate.

Genetica: persoanele cu antecedente familiale de tulburari de anxietate sunt mai susceptibile sa dezvolte una.
Conditii de sanatate: Unele probleme de sanatate pot cauza simptome de anxietate, cum ar fi tiroida sau afectiuni cardiace .

Femeile sunt, de asemenea, mai predispuse ca barbatii sa dezvolte o tulburare de anxietate.

Tratamente

Exista optiuni eficiente de tratament pentru tulburarile de anxietate. Tipul de tratament va varia in functie de tulburarea de anxietate.

Unele tratamente de anxietate includ:

Psihoterapie

Terapiile vorbitoare, cum ar fi terapia cognitiva comportamentala (CBT) , sunt un tratament standard pentru tulburarile de anxietate.

CBT invata indivizii cu anxietate sa-si abordeze diferit sentimentele si gandurile anxioase. CBT poate implica, de asemenea, terapia de expunere pentru tratarea fobiilor, ceea ce inseamna ca o persoana se expune treptat si intentionat la frica sa.

Medicamente

In unele cazuri, medicamente, cum ar fi antidepresive si anti-anxietate, pot ajuta la reducerea simptomelor unei tulburari de anxietate. Acestea sunt utile pentru persoanele cu simptome severe.

Un medic poate prescrie beta-blocante unei persoane cu tulburari de panica. Beta-blocante pot ajuta simptomele fizice ale anxietatii, cum ar fi bataile rapide ale inimii si tremurarea.

Administrare

Unele strategii de ingrijire de sine pot ajuta o persoana sa gestioneze anxietatea in viata de zi cu zi. Persoanele cu anxietate severa nu ar trebui sa utilizeze aceste metode pentru a inlocui ajutorul unui profesionist in domeniul sanatatii mintale.

Grupuri de sprijin

Grupurile de sprijin pot oferi oamenilor cu anxietate un loc in care sa discute despre experientele lor cu altii care le inteleg starea. In plus, a fi implicat in grupuri spirituale care se concentreaza pe compasiune si iertare poate ajuta unele persoane cu anxietate.

Tehnici de relaxare

Activitatile care calmeaza sistemul nervos pot ajuta la calmarea anxietatii, cum ar fi :

– petrecand timp in natura
– meditatie si atentie
– activitati pe care o persoana le gaseste distractie

Modificarea stilului de viata

Substantele precum cofeina si unele deficiente nutritive pot agrava anxietatea. In plus, obtinerea suficienta exercitii fizice si consumul unei diete bogate in nutrienti poate ajuta la reducerea acesteia.

O persoana cu o tulburare de anxietate poate simti cateva beneficii de la:

– reducerea aportului de cafeina
– concentrandu-se pe consumul de alimente intregi, cum ar fi fructe, legume si peste
– facand exercitii fizice regulate

Anxietatea este o reactie normala la stres si schimbare, dar tulburarile de anxietate sunt conditii extrem de perturbatoare. Exista multe tipuri de tulburari de anxietate, inclusiv PTSD, TOC, GAD si fobii.

Tratamentul pentru o tulburare de anxietate poate include o combinatie de terapie si medicamente. Oamenii ar trebui sa caute ajutor pentru anxietate care le afecteaza in mod regulat viata normala.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here