Te simti uneori coplesit de stres? Stresul este un sentiment comun si chiar sanatos. Dar este important sa o tratam pozitiv. Multe probleme de sanatate pot rezulta din prea mult stres.

Stresul dauneaza foarte mult stabilitatii tale emotionale, precum si sanatatii tale fizice. Iti restrange capacitatea de a gandi clar, de a functiona eficient si de a te bucura de viata.

A trai cu un nivel ridicat de stres va poate pune in pericol intreaga bunastare. Poate parea ca nu poti face nimic impotriva stresului. Dar ai mult mai mult control decat ai putea crede.

Stresul poate fi, de asemenea, pozitiv, cum ar fi atunci cand va ajuta sa evitati pericolul sau sa respectati un termen limita. Va poate ajuta sa indepliniti sarcinile mai eficient si chiar poate creste memoria.

Iata sfaturi practice care va pot ajuta sa gestionati si sa reduceti stresul.

1. Afla ce te streseaza

Recunoasteti ceea ce va streseaza si luati nota de raspunsul dvs. Noteaza-ti gandurile, sentimentele, comportamentul si actiunile ori de cate ori te simti stresat. 

Mai bine, noteaza-le. A deveni mai constient de reactia ta la situatiile stresante te poate ajuta sa le poti face fata mai eficient. 

Gandeste-te la modalitati de a pune capat lucrurilor stresante din viata ta. Daca acest lucru este nerealist, cautati modalitati de a reduce impactul acestora, poate prin gestionarea mai eficienta a sarcinilor sau a timpului.

2. Traieste cate o zi

A trai o zi la un moment dat poate insemna literal: sa te concentrezi pe a te da jos din pat dimineata si apoi a te culca noaptea. 

De asemenea, va ajuta sa va concentrati asupra locului in care va aflati, a ceea ce faceti si a ceea ce se intampla aici si acum. Nu mai vorbi atat de mult despre greselile trecutului – viitorul – si despre lucrurile pe care nu le ai control. 

De exemplu, ganditi-va la ea ca la o scara. Trebuie sa faci cate un pas pana ajungi in varf. Daca te gandesti atat de mult la pasii tai anteriori si la varful scarii in acelasi timp, te-ar putea face sa te impiedici de pe scara, ceea ce poate fi devastator. 

A trai pentru moment poate fi cea mai eficienta si mai rapida modalitate de a depasi stresul si anxietatea.

3. Inconjoara-te de oameni pozitivi

Este important sa te inconjori de oameni pozitivi pentru a gestiona si a elimina stresul. Va va ajuta sa va mentineti o stare de spirit pozitiva. 

Inconjurandu-te de oameni negativi, experienta ta va face si mai negativa. In cele din urma, ar putea colora intregul mod in care vezi lumea si locul tau in ea.

4. Umple-ti mintea cu ganduri pozitive

Gandirea pozitiva te va ajuta sa abordezi neplacutul mai pozitiv si mai productiv. Crezi ca se va intampla ce e mai bun, nu cel mai rau. 

Daca gandurile care iti trec prin cap sunt in mare parte negative, perspectiva ta asupra vietii este mai probabil pesimista. Daca gandurile tale sunt in mare parte pozitive, probabil ca esti un optimist. 

Fii plin de speranta si increzator in viitor sau succesul a ceva. Aceasta este o gandire pozitiva. 

5. Creati o rutina pentru zi si incercati sa ramaneti cu ea

Rutina ne poate ajuta sanatatea mintala. Ne poate ajuta sa facem fata schimbarilor, sa ne formam obiceiuri sanatoase si sa ne gestionam si sa reducem nivelul de stres. 

Dezvoltarea unei rutine zilnice te poate ajuta sa te simti mai in control asupra tuturor lucrurilor si sa faci loc pentru tot ceea ce este important.

6. Fii dragut cu ceilalti

Problemele de sanatate legate de stres se imbunatatesc dupa ce ati facut „acte amabile” cu oamenii. A fi amabil cu oamenii ne ajuta, de asemenea, sa reducem stresul. 

Iti intareste sistemul imunitar si ajuta la reducerea emotiilor negative, cum ar fi furia, anxietatea si depresia. 

Imbunatateste eliberarea de oxitocina in interactiunile in care doua sau mai multe persoane sunt angajate in comportament amabil.

7. Exprima-ti intotdeauna recunostinta

Cand exprimi recunostinta, te simti mai bine cu tine insuti, iar ceilalti, la randul lor, se simt mai bine cu tine. 

Psihologul Robert Emmons defineste recunostinta ca „un sentiment resimtit de uimire, recunostinta si apreciere pentru viata. 

Incepeti sa aratati recunostinta. Recunostinta va permite sa va detasati de o perioada stresanta si sa savurati o amintire sau o experienta pozitiva. 

De asemenea, te scoate din mentalitatea ta negativa. Ajuta la gestionarea si ameliorarea stresului.

8. Asumati-va responsabilitatea

Asumarea responsabilitatii pentru situatiile stresante va ajuta sa obtineti controlul. Raspunsurile la situatii devin decizii constiente mai degraba decat cele emotionale sau reactive.

De asemenea, va ofera puterea de a face ceea ce este necesar. Prin urmare, acceptand ca acesti factori de stres vor fi readusi in echilibru doar prin schimbarea personala.

9. Impartiti proiectele in sarcini gestionabile

Cand va confruntati cu atat de multe sarcini, impartiti sarcinile in parti mai mici si mai usor de gestionat. Acest lucru va va ajuta sa gestionati si sa eliminati stresul. 

Va va ajuta sa evitati amanarea. Oamenii care amana comenteaza adesea ca se simt coplesiti atunci cand asteapta pana in ultimul moment, iar sarcina pare de netrecut. 

In loc sa incerci sa faci totul in acelasi timp, descompune-le si fa-le pe rand.

10. Ia pauze

Uneori, cand esti atat de ocupat cu munca, s-ar putea sa uiti sa-ti iei putin timp liber pentru tine. Acest lucru poate contribui la a avea mult stres. Pentru ca lucrul pe o perioada lunga de timp te poate face sa te simti lent si iritat.

Luarea unei pauze de cel putin 15-30 de minute poate ajuta in mare masura sa te revigoreze si sa te motiveze sa-ti continui munca. 

Acordati-va intotdeauna timp pentru a alimenta si veti fi sigur ca veti incheia ziua intr-o nota mai buna. 

11. Fa ceva care te entuziasmeaza

A face ceva care te face fericit este cheia pentru gestionarea si reducerea stresului. Gandeste-te la ce iti place. De exemplu:

  • Iti place sa faci bloguri? 
  • Iti place sa citesti? 
  • Te distrezi gatind?
  • Iti place sa iesi cu prietenii? 

Ar putea fi un fel de hobby. Cand faci ceea ce iti place, esti fericit si multumit. 

Acest lucru poate ajuta in mare masura sa iti elibereze stresul, mai ales dupa ce ai lucrat o zi lunga, sau poate atunci cand cineva te dezamageste, in loc sa te gandesti prea mult la asta. 

Angajeaza-te in ceva care te face fericit. O fac tot timpul si functioneaza absolut bine pentru mine. Poti sa incerci si tu. Eliberati de stres atunci cand faceti lucrurile care va plac.

12. Delegati sarcini

Delegarea implica atribuirea responsabilitatii unei alte persoane pentru o sarcina pentru care esti inca responsabil in cele din urma. 

Acest lucru este foarte important, mai ales daca lucrati ca lider sau manager intr-o organizatie. In loc sa faci singur majoritatea sarcinilor, delega-le altora. 

Delegati o sarcina sau partajati volumul de lucru. Astfel, se poate reduce atat de mult volumul de munca. Prin urmare, permitandu-va sa puteti gestiona si elibera eficient stresul. Intreaba pentru ajutor.

13. Stabiliti standarde rezonabile

Fii modest, stabileste standarde rezonabile si cunoaste-ti atat limitarile, cat si ale altora. Vei elimina stresul si chiar vei incuraja un succes extraordinar atunci cand faci asta. 

De asemenea, pastrati simtul umorului. Incearca sa razi sau sa zambesti, chiar si atunci cand ceva nu merge bine. Acest lucru va va ajuta sa eliberati tensiunea si sa va luminati starea de spirit.

14. Urmariti un stil de viata echilibrat

A trai un stil de viata echilibrat implica toate aspectele vietii tale – relatii, munca, fitness si sanatate si bunastare emotionala. 

Cu totii ne imbolnavim din cand in cand cu responsabilitatile profesionale si familiale, dar sa-ti faci timp pentru tine este necesar pentru a putea tine pasul cu toate responsabilitatile. Astfel, putem fi capabili sa gestionam stresul cu succes.

Fa-ti timp sa te relaxezi. Pastrati tehnologia la locul ei. Evitati sa verificati in mod constant e-mailurile, textele sau site-urile de social media. Nu verificati e-mailurile legate de munca in afara orelor de lucru decat daca circumstantele o impun.

15. Ai grija de sanatatea ta

Ingrijirea sanatatii tale nu poate fi subliniata prea mult atunci cand vine vorba de gestionarea si reducerea stresului. Acest lucru se poate face prin dezvoltarea unor obiceiuri sanatoase. 

Efectuarea de activitati fizice va poate imbunatati starea de spirit si poate imbunatati raspunsul corpului la stres. In plus, mancati alimente sanatoase si hranitoare si evitati sariti peste mese. Asigurati-va ca va odihniti suficient.

16. Stabiliti prioritati

Stabilirea prioritatilor va ajuta sa ramaneti pe drumul cel bun. Veti putea sa va gestionati volumul de munca si sa atingeti termenele limita. 

Enumerati sarcinile in ordinea importantei. Acest lucru va va ajuta sa va concentrati asupra locurilor de munca mai importante si va va dezvalui pe care le puteti amana, delega sau chiar elimina. 

17. Obtineti sprijin

Discutati lucrurile cu o persoana intelegatoare. Un confident te poate ajuta sa vezi lucrurile diferit sau chiar sa vezi o solutie pe care este posibil sa o fi trecut cu vederea. 

A spune cuiva cum te simti poate ridica o povara enorma. Astfel, te face sa te simti mult mai bine. 

Fiti deschis la sfaturile si ajutorul lor. Este posibil sa se fi confruntat cu situatii similare si sa aiba informatii care va pot fi de folos.